بانکداری
هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نــگاه دوبـاره جــهان به پایانه های فروشگاهی/معرفی پر کاربردترین خدمات posها در کشورهای توسعه‌یافته


نــگاه دوبـاره جــهان به پایانه های فروشگاهی/معرفی پر کاربردترین خدمات posها در کشورهای توسعه‌یافته

مشتریان ترجیح می‌دهند از فروشندگانی خرید کنند که خدمات مختلفی را به آن‌ها ارایه می‌کنند از جمله خدمات مالی (همانند پذیرش کارت‌های پیش‌پرداخت، یا انتقال وجه)، ارتباطات مخابراتی (همانند Mobile top-up و airtime transfer) و بسیاری ویژگی‌های دیگر. آن‌ها می‌خواهند امکان پرداخت با کارت و انجام تراکنش در کیوسک‌ها، تاکسی‌ها، پمپ بنزین و غیره برایشان فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک جهان از آغاز قرن 21 تغییرات بیشتری را نسبت به گذشته تجربه کرده است. ارتباطات موبایلی افراد را به دنیای ارتباطات وارد کرده است و فروشندگان بیش از پیش درگیر دنیای ارتباطات هستند؛ آن‌ها خواستار پذیرش همه انواع پرداخت از پول نقد تا پرداخت کارتی و امکان اتصال به نهادهای مختلف برای ارایه خدمات ارزش افزوده به مشتریان‌شان هستند و از طرفی مشتریان ترجیح می‌دهند از فروشندگانی خرید کنند که خدمات مختلفی را به آن‌ها ارایه می‌کنند از جمله خدمات مالی (همانند پذیرش کارت‌های پیش‌پرداخت، یا انتقال وجه)، ارتباطات مخابراتی (همانند Mobile top-up و airtime transfer) و بسیاری ویژگی‌های دیگر. آن‌ها می‌خواهند امکان پرداخت با کارت و انجام تراکنش در کیوسک‌ها، تاکسی‌ها، پمپ بنزین و غیره برایشان فراهم شود.

تراکنشهای سنتی پرداخت

در تراکنشهای سنتی پرداخت با استفاده از POS، مصرفکننده کارت خود را در اختیار پذیرنده قرار میدهد تا تراکنش را روی دستگاه POS انجام دهد. هنگامی که امضا یا یک PIN مورد نیاز است، مصرفکننده به منظور تایید اینکه صاحبکارت است، امضا کرده یا PIN خود را وارد میکند. دستگاه POS به یک سیستم عامل متصل میشود که از طریق اتصال به شبکه محلی یا جهانی، برای تایید و اتمام تراکنش به سیستم صادرکننده متصل میشود.

این تراکنشهای پرداخت توسط صنعت پرداخت در طول چند دهه گذشته با دقت تعیین و شرح داده شدهاند و امروزه بهسادگی در محیطهای مختلف و مکانهای جغرافیایی متنوع انجام میشوند.

در این نوع تراکنش، نقش پایانههای پرداخت، آغاز پروسه تایید هویت دارنده کارت و سپس انجام تراکنش و ایجاد سند آن است.

اگرچه استفاده از دستگاه POS همچنان رایجترین روش پرداخت الکترونیک است اما با پیچیدهتر شدن صنعت پرداخت از نقطهنظر تکنولوژی و ورود امکانات جدید به عرصه رقابت، سازندگان این دستگاهها خود را مجبور به توسعه امکانات جدید به منظور جذب مصرفکنندگان و در نهایت تضمین بقای خود و محصولاتشان در این بازار پر تلاطم میبینند.

همچنین پذیرندگان به توسعه خدمات ارزش افزوده برای افزایش فروش خود توجه بیشتری دارند بهطوریکه پایانههای POS حکم وسیله افزایش درآمد از طریق ارایه خدمات ارزش افزوده را یافتهاند. در ادامه مطلب پنج نمونه از خدمات جدید قابل توسعه بر روی POS را مرور میکنیم.



نمونههای خدمات جدید قابل ارایه بر رویPOS

1.انتقال پول

به گفته بانک جهانی، انتقال وجه بینالمللی در سال 2010 بازاری حدود 325 میلیارد دلار داشته است و پیشبینی میشود که در عرض پنج سال آینده این رقم دو برابر شود. تقاضای اصلی برای انتقال وجه بینالمللی از طرف کارگران مهاجر است. بانک جهانی تخمین میزند که در حال حاضر بیش از 200 میلیون کارگر مهاجر بینالمللی در سراسر دنیا وجود دارد. این فرستندگان میخواهند از رسیدن پول در سریعترین زمان ممکن و با حداقل هزینه، به دست شخص مورد نظر اطمینان یابند.

امروزه بیشتر انتقال وجوه به شیوههای سنتی همانند تبدیل پول توسط صرافیها یا انتقال پول نقد توسط دوستان، خویشاوندان یا افراد واسطه بهصورت فیزیکی انجام میشود. این شیوهها معمولا با سرعت پایین، غیرقابل اطمینان و پرهزینه هستند.

نمایندگان رسمی انتقال وجه شامل متخصصان جهانی ارایهدهنده خدمات انتقال وجه مانند .Western Union Co یاMoneyGram International Inc   و در مقیاس کوچکتر ارایهدهندگان منطقهای انتقال وجه مانند بانکها و پستبانکها است.

از دلایل گوناگون انتقال وجه میتوان به فقدان زیرساختهای گسترده بانکی در کشورهای درحال توسعه و ریسک بالای انتقال فیزیکی حجم زیاد پول نقد اشاره کرد.

بهطور مثال در کنیا، جمعیت دارای حساب بانکی 10درصد است درحالیکه 53 درصد جمعیت این کشور تلفنهمراه دارند. به این دلیل شرکت Safaricom از سال 2003 از اپلیکیشن M-PESA برای انتقال وجه بین تلفنهای همراه استفاده میکند.

اما در این راستا پایانههای فروش نقاط اصلی ارتباط برای فرستنده و گیرنده پول هستند. بهترین راه برای جلب اطمینان فرستده، گیرنده و نمایندگی (صرافی) انتقال وجه نسبت به امنیت و قابلیت اعتماد در این انتقال، مجهز شدن به یک POS است که اپلیکیشنهای مناسب و مرتبط را دارا باشد. پایانه فروش امنیت  end-to-end و شبکهای امن را برای انتقال وجه فراهم کرده و مجهز به سیستم تایید آنلاین و نظارت کامل به مراحل تراکنش است.

 

بهطور معمول، یک فرستنده پول با مراجعه به یک فروشنده، وصولکننده و محل دریافت وجه را معین میکند. بهترین وسیله برای مدیریت این تراکنش بهصورت مطمئن، استفاده از یک POS است. به فرستنده یک کد برای تنها یکبار استفاده داده میشود که میبایست برای گیرنده بفرستد و گیرنده این کد را در محلی که وجه را از آنجا دریافت خواهد کرد، استفاده میکند.

از طرف دیگر انجام تراکنش انتقال وجه روی POS وسیلهای برای اطمینان از انطباق با قوانین ضد پولشویی (AML) است.

2. تاپ ـ آپ  تلفنهمراه

با گسترش پیوسته نفوذ ارتباطات تلفنهمراه در طول چند سال گذشته، خدمات شارژ برای ارتباطات تلفنی نقش مهمی را در انتشار وسیع این تکنولوژی بههمراه داشته است. برای مثال، در اروپای غربی، خدمات شارژ در سال 1995 معرفی شد و نقشی اساسی در ورود کاربران جدید به ارتباطات تلفنهمراه داشت. 10سال بعد، بیش از 60 درصد کاربران تلفنهمراه در اروپای غربی از طرحهای پیشپرداخت استفاده میکردند. این نسبت در کشورهای درحال توسعه بیشتر است و برای مثال در هند به 90 درصد از کاربران تلفنهمراه میرسد.

توسعه خدمات شارژ موجب افزایش انتخابهای متنوع تاپ-آپ تلفنهمراه شده است و کاربران میتوانند با استفاده از اشکال مختلف کارتهای رمزدار، ووچرهای تهیه شده از POS و ... برای افزایش اعتبار تلفنهمراه خود استفاده کنند.

کاربران خواهان انعطافپذیری در روند خرید تاپ-آپ هستند. آنها خواهان امکان خرید اعتبار در هر زمان و هر مکان و به هر اندازه هستند. به همین منظور، استفاده از مدلهای فیزیکی مثل کارتهای رمزدار مناسب نیست. کارتهای رمزدار دارای ارزش ثابتی هستند و در صورت خرید اعتبار برای یک کاربر دیگر، شخص باید کارت یا کد آن را برای وی بفرستد. بارگذاری روی یک پایانه پرداخت برای درخواست کاربر مناسبتر است زیرا:

- کاربر میتواند به مقدار دلخواه اعتبار بخرد.

- کاربر میتواند از هر پایانه فروش اعتبار بخرد.

- کاربر میتواند با خرید اعتبار آن را روی حساب هر مشترک دیگری فعال کند.

از طرف دیگر برای پذیرندگان نیز فروش تاپ-آپ تلفنهمراه با استفاده از POS، آسودگی، انعطافپذیری و سازگاری با درخواست کاربر و در نتیجه کاهش ریسک از دست دادن موقعیت فروش را بهدنبال دارد.

با شیوههای فیزیکی افزایش اعتبار، پذیرندگان مجبور به نگهداری حجم زیادی از کارتهای رمزدار با مبالغ گوناگون برای اپراتورهای مختلف شبکههای تلفنهمراه هستند. این امر برای پذیرندگان خرد موجب عدم گردش بودجه میشود. برای مثال در کشوری که 4 یا 5 اپراتور تلفنهمراه دارد و هر یک طیف وسیعی از اعتبار با مبالغ گوناگون را ارایه میدهند، یک پذیرنده میبایست چندصد کارت داشته باشد.

درحالیکه با خرید اعتبار از پایانههای فروش، علاوه بر صرفهجویی قابل توجه در فضای اشغالشده، پذیرنده مطمئن است که همیشه میتواند اعتبار موردنظر کاربر را برای هر یک از اپراتورهای شبکه تلفنهمراه و با هر مبلغی ارایه کند. با این روش پذیرنده تنها هزینه شارژ مجدد اعتبار را پس از آنکه آنرا به کاربر نهایی فروخت، میپردازد.

از سوی دیگر، فروش تاپ-آپ شارژ تلفنهمراه با استفاده از POS، تصویر ذهنی مثبت از تکنولوژی بالا و انعطافپذیری بیشتر را برای اپراتور شبکه تلفنهمراه به ارمغان میآورد.

شکل زیر شمای جریان تراکنش خرید تاپ-آپ با استفاده از پایانه فروش را به تصویر میکشد.

3. انتقال اعتبار به دیگر تلفنهای همراه

تاپ-آپ تلفنهمراه برای هدیه دادن به دوستان یا راهی برای والدین بهمنظور افزایش اعتبار تلفنهمراه فرزندانشان به کار میآید. بهخصوص کاربران مهاجر بهمنظور انتقال اعتبار به خانواده و دوستانشان در کشور خود، نیاز به این سامانه را حس میکنند. آنها میخواهند قادر به خرید اعتبار و انتقال آن به هر شخصی که میخواهند، با هر اپراتوری و به هر مبلغی باشند.

این نشان میدهد که ارایهدهنده سرویس انتقال اعتبار باید با اپراتورهای مختلف شبکه تلفنهمراه، فروشندگان متعدد یا شبکههای کوچک در هر دو طرف پروسه قرارداد ببندد و بهترین وسیله برای تسهیل این ارتباطات پیچیده، استفاده از POS است.

از طرف دیگر ارایه سرویس انتقال اعتبار برای اپراتور شبکه تلفنهمراه راهی مناسب برای افزایش فروش و افزایش وفاداری مصرفکننده است. فروشنده با یک پایانه فروش، قادر به ارایه اعتبار اپراتورهای گوناگون شبکه تلفنهمراه در کشورهای مختلف و پشتیبانی از گزینههای متنوع (برنامههای اطلاعاتی، اعتبار SMS و ...) ارایه شده توسط اپراتورهاست. بهطور مثال اپراتور کانادایی تلفنهمراه WIND Mobile و شرکت TransferTo اخیرا نخستین سرویس انتقال اعتبار تلفن به تلفن در کانادا را راهاندازی کردهاند. این سرویس ارزش افزوده به کاربران این اپراتور امکان انتقال مقدار کمی اعتبار به شکل تاپ-آپهای پیشپرداخت به خانواده و دوستان راه دور در بیش از 65 کشور را میدهد.

 

جزییات این عملیات و اعضای موثر در این چرخه در شکل زیر نمایش داده شدهاند.

4. خرید بلیت

امروزه فروشندگان بلیت سفرهای هوایی به دو شاخه آژانسهای مسافرتی سنتی و فروش اینترنتی تقسیم شدهاند. با ظهور کانالهای جدید فروش، فروشندگان باید قادر به پذیرش پول نقد یا کارت در وضعیتی امن باشند و بتوانند به راحتی با خطوط هوایی یا سیستم توزیع جهانی (GDS) ارتباط برقرار کنند.

پایانه فروش بهترین وسیله برای انجام این فعالیتهاست زیرا کار اصلی آن انجام تراکنشهای مالی است. بهعلاوه، پایانههای فروش جدید با اتصال به IP، به سیستمهای مدیریتی دسترسی دارند. POS قادر به نمایش اطلاعات اضافی به مشتریان است برای مثال میتواند طرحی از هواپیما را نشان دهد تا مسافر در هنگام رزرو بتواند صندلی مورد نظر را انتخاب کند.

برای رزرو بلیت تئاتر، کنسرت، نمایشگاه یا رویدادهای ورزشی نیز مصرفکننده به فروشندگان خاص مراجعه یا بلیت را بهصورت آنلاین تهیه میکند.

همچنین پایانه فروش خدمات ارزش افزوده مانند نشان دادن پیشنمایش رخداد، ارایه پیشنهاد صندلیها و ... را ارایه میدهد.

در کشورهای در حال توسعه، جایی که بیشتر مردم دسترسی محدودی به اینترنت دسترسی دارند، تحویل بلیت از پایانههای فروش موجب راحتی بیشتر است.

5. بازگرداندن مالیات ارزش افزوده

ارایه سرویس جدید بازگرداندن مالیات بر ارزش افزوده بر روی پایانههای فروش، مزایای زیادی برای مسافران و جهانگردان در بر دارد. به این ترتیب که مسافر با وارد کردن مبلغ خرید روی POS، بهصورت اتوماتیک یک فرم بازگرداندن مالیات بر ارزش افزوده را دریافت میکند. بنابراین نیازی به پرکردن فرمهای کاغذی در فرودگاه و پایانههای اتوبوس و قطار نخواهد بود. این فرم با توجه به نیاز مسافر و خدمات ارایه شده توسط پذیرنده قابلیت شخصیسازی دارد. این سرویس کاربرپسند، پورتفولیو سرویس ارزشهای افزوده را با ترکیب شدن با سیستم تبدیل پویای ارز تکمیل میکند.


حسین پهلوان کارمند بانک ملی ایران.

ادرس وبلاگ بانکداری حسین پهلوان همکار بانک ملی اداره امور شعب استان گلستان.

http://www.bank2010.mihanblog.com


نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

بانک ملی ایران بزرگترین بانک جهان اسلام
مدیر وبلاگ : حسین پهلوان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر شما بهترین بانک در ایران از منظر اعتماد کدام بانک است؟











نویسندگان

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic