بانکداری
هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مسائلی که باید مورد توجه رؤسای شعب قرار گیرد(3)

13- گزارش جریان وقایع و اتفاقات غیر مترقبه اى كه رخ مى دهد:

   چون لازم است اداره بازرسى كل از جریان كلیه وقایع و اتفاقات غیرمترقبه اى كه در اداره امور و شعبه هاى بانك رخ مى دهد اطلاع حاصل نموده، به مقتضای موضوع اقدام لازم معمول دارد علیهذا آقایان رؤساى ادارات امور و شعب بانك باید ازطریق دورنگار یا تلفن از جریان وقایع این اداره را مطلع و بلافاصله مراتب را كتباً و مشروحاً گزارش فرمایند.

 

14- شکایاتی که علیه كاركنان بانك مى شود:

    هرگونه شكایت كتبى كه بر علیه كارمندان و یا خدمتگزاران شعب می رسد باید توسط آقایان رؤسای شعب تحقیق و رسیدگی شود و نباید بدون رسیدگى در پرونده استخدامى آنان بایگانى گردد و در صورتیكه ضرورت داشته باشد عین شكایت را با اظهار نظر صریح رئیس شعبه به اداره امور متبوع ارسال نمایند تا مورد رسیدگى قرار گیرد.

15- جلوگیرى از تماس كارمندان اخراج شده با كارمندان شاغل:

   چون كارمندانی كه بعلت تخلف از خدمت بانك بركنار مى شوند طبعاً رابطه كارمندى خود را با دوایر بانك از دست مى دهند و دیگر ورود آنها به دوایر بانك و تماس با كارمندان شاغل مصلحت نیست بنابراین لازم است به عموم کارکنان ابلاغ فرمایند كه در سرخدمت از پذیرایی و اخذ تماس با كارمندان معلق یا اخراج شده بانك خودداری نموده و با آنان مانند مشتریان عادی بانك رفتار نمایند و هرگاه اینگونه افراد برای انجام امور بانكى مراجعاتى داشته باشند، با کمال ملایمت آنان را به رئیس یا متصدى قسمت مربوطه راهنمایی نمایند تا حوائج آنها طبق مقررات مرتفع گردد.

 

16- اظهار نظر راجع به نامه هاى واصله از ادارات محل:

   در مواردیكه ادارات محلى تقاضایی بنمایند كه انجام درخواست آنها مستلزم کسب تكلیف از اداره امور باشد موقع ارسال رونوشت این قبیل تقاضاها از طرف رئیس شعبه صریحاً اظهار نظر بعمل آید تا اداره امور با توجه به كلیه جوانب امر و براساس نظر رئیس شعبه تصمیم مقتضى اتخاذ و ابلاغ نماید.

 

17- خوددارى از دادن دستور و قبول تقاضاى تلفنى:

     چون در عمل مشاهده شده كه در پاره ای موارد از دستورات تلفنى سوء استفاده شده است بنابراین برای جلوگیری از هر پیش آمد سویى مقتضى است آقایان رؤساى واحدها در مواقع ضروری و الزامى سعى نمایند كه به هویت شخص تلفن كننده پى برده و بصحت اظهارات او اطمینان كامل حاصل نمایند و اگر موضوع تلفنگرام درباره امور مالى باشد حتماً از عدد رمز استفاده شود.

 

18- همكاری با جمعیت هلال احمر جمهـورى اسلامی ایران:

    همانطورى كه استحضار دارند جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامی ایران یكى از مؤسسات بزرگ خیریه كشور است كه در مواقع مختلف در انجام خدمات خیریه در كشور پیشقدم بوده و مساعدتهاى ذیقیمتى براى مردم بعمل آورده است. چون شعب این مؤسسه از نظر حسن انتظام امور مالى و محاسباتى مورد اطمینان مى باشد و ممكن است از آقایان رؤسا تقاضای كمك و مساعدت نمایند شایسته است در اوقات غیراداری و بطوریكه به كارهاى بانك لطمه وارد نیاید از هرگونه همكاری و مساعدت و همراهی كه موجب حسن انتظام امور مالى و حسابدارى جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامی ایران باشد فروگذاری نگردد.

 

19- همكاری با مامورین دارایی در صورت مراجعه:

    هرگاه از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی براى رسیدگى به وضع موجودی حسابهای ادارات و سازمانهاى دولتى مامورینى از مركز به استانها و شهرستانها اعزام شوند و مأمورین مزبور اطلاعاتی از وضع حسابهاى ادارات و سازمانهاى دولتى و موجودى آنها بخواهند، خواهشمند است هنگام مراجعه لدی الاقتضاء با معرفى نماینده خزانه یا رئیس اداره امور اقتصادى و دارایی محل اطلاعات لازم را در اختیار مامورین مذكور بگذارید.

 

 20- خوددارى از شر كت در جلسات عمومى شركتها:

     آقایان رؤساى شعب باید از قبول دعوت هایی كه از طرف دارندگان سهام شركت ها بمنظور ریاست موقت جلسات همگانى شركت، از ایشان بعمل می آید خوددارى نماید.

 

21- خوددارى از تشكیل مجالس تودیع و قبول هدایا هنگام تغییر ماموریت:

    خواهشمند است از تشكیل مجالس تودیع هنگام انتقال ولو اینكه تشكیل این قبیل مجالس كاملاً طبیعى و بدون غرض باشد حتى الامكان خوددارى نموده و همچنین از قبول هدایایی كه از طرف اهالى یا كارمندان بعنوان قدردانى از زحمات آقایان رؤسای شعب تسلیم آنان مى گردد جداً خوددارى فرمایند زیرا قبول هدایا از اهالى در قبال انجام وظیفه و انعكاس آن در خارج گذشته از اینكه خلاف سنت و مغایر با شئون كارمندان بانك ملى ایران است براى متصدیان بعدى نیز انجام وظیفه را مشكل مى سازد.

 

22- جلوگیرى از تنظیم نامه و طومار اهالى مبنى بر تقدیر و تشویق از رئیس شعبه:

    چون كمتر ممكن است صدور نامه و تلگرافى مبنى بر تشویق و تقدیر اهالى از رئیس شعبه بدون اطلاع قبلى رئیس شعبه صورت گیرد، اداره مركزی غالباً این قبیل اظهار رضایت ها را نوعى تشبث تلقی نموده و این امور در پرونده كارگزینى رئیس شعبه بدون اثر نخواهد بود.

   اداره مركزى كفایت و كاردانى و شایستگى آقایان رؤساى شعب را فقط با حسن اداره و انضباط كامل امور شعبه و افزایش میزان سود و سپرده ها مرتبط مى داند.

 

23- حراست و فروش محصول درختان باغها و ساختمانهـاى واحدها:

   رؤساى شعب موظفند درختان باغهاى محوطه عمارت اختصاصى شعب را كاملاً حراست نموده و اگر محصول قابل توجهى دارد آن را بموقع بفروش رسانده و وجوه حاصله را به حساب اداره حسابداریكل و بودجه منظور نمایند.

 

24- حفظ و نگهدارى اثاثه:

    حفظ و نگهدارى اثاثه بعهده رؤسای شعب مى باشد بنابراین رؤسای شعب در موقع تحویل و تحول دقت و مراقبت كامل در تحویل گرفتن اثاثه بنمایند و در صورتیكه در اثاثه شعبه كسرى مشاهده شد در صورت مجلس قید گردد، بدیهى است چنانچه در اثاثه شعبه كسرى مشاهده شود و در صورت مجلس تحویل و تحول شعبه قید نشده باشد رئیس وقت شعبه باید از عهده خسارت آن برآید، ضمناً بر رئیس شعبه است كه مراقبت نماید كه پلاكها به اثاثه الصاق شود و همچنین تابلوی مخصوص اثاثه (نمونه 1470) در هر دایره به دیوار الصاق و از متصدی قسمت امضاء اخذ شود.

 

25- لباس كاركنان:

   چون وضع ظاهرى و ملبوس كاركنان در محیط كار به دلائل بیشمار همواره مورد توجه اداره مركزی است بنابراین كلیه همكاران ذكور موظفند در محل كار حتماً از كت و شلوار استفاده و از پوشیدن كاپشن و شلوارهای ناجور خوددارى فرمایند. همچنین كلیه همكاران اناث موظف به پوشیدن لباس طبق الگوی تعیین شده و رعایت كامل حجاب اسلامی میباشند.كلیه خدمتگزاران وسرایداران و نامه رسانهاو راننده ها و بطور كلى كادر خدماتى بانك موظفند در حین خدمت از لباسى استفاده نمایند كه بانك تهیه و در اختیار آنان قرار داده است لذا خواهشمند است مراتب را به كلیه كاركنان ابلاغ فرمائید و توجه داشته باشند كه عدم رعایت این دستور موجب مسئولیت و بازخواست بوده و بازرسان اعزامى ماموریت دارند اجراى این دستور را در كلیه ادارات و ادارات امور و واحدهاى بانك رسیدگى و در گزارش خود منعكس نمایند.

 

26- حفظ اسرار مشتریان:

   حفظ اسرار مشتریان بطور كلى یكى از وظایف مهم كارمندان بانك مى باشد، بنابراین لازم است كه بنحو مقتضى و بطور كاملاً  محرمانه به كلیه كارمندان تاكید فرمائید كه از گذاشتن اسناد، اوراق، دیسكت ها و لیستهای حقوقى وزارتخانه ها و سازمانها مخصوصاً لیست های حقوق واحدهای تابعه ارتش در اختیار اشخاص غیرمسئول و همچنین از دادن اطلاعات مالی مشتریان به دیگران مطلقاً خوددارى نمایند.

 

27- متفرقه:

الف: در مورد راهنمایی وآموزش كارمندان علاوه بر مطالب گفته شده به رؤسای واحدها توصیه میگردد كه كارمندان را ترغیب و حتى موظف نمایند تا مجموعه بخشنامه هاى سرى (ب) و دستورالعملهای عقود اسلامى و نامه هاى عمومى صادره سالهای قبل اداره مركزى و كتابهاى راهنما را مطالعه كنند تا با آشنایی كامل به ضوابط و مقررات جارى بانك، وظایف محوله را بهتر انجام دهند و بطور كلى ترتیبى فراهم آورند كه كارمندان جدید بتدریج افراد مطلع و كارآمدى بشوند بنحوى كه با انتقال یا             بازنشسته شدن عده ای از كارمندان بتوانند قبول مسئولیت نمایند و افرادی را كه در امر فراگیری نكات و دقایق كار بانك علاقه مندى نشان مى دهند بترتیبى مورد تشویق قرار دهند، ضمناً رؤساى واحدها دقیقاً مراقبت و نظارت نمایند تا نامه های عمومى و بخشنامه هاى رسیده از اداره مركزى به رؤیت و پاراف تمام كارمندان برسد و نسخه پاراف شده در محل محفوظى نگهـداری شود، به این منظور كه چنانچه احیاناً عمل خلاف دستورى از كارمندان سر بزند نتواند بعذر عدم اطلاع شانه از زیر بار مسئولیت خالی نماید و مخصوصاً به كارمندان گوشزد نمایند كه بى اطلاعى از دستورات صادره و مقررات جاری رافع مسئولیت آنها نخواهد بود.

ب: رؤساى شعب حتى الامکان درباره معاشرت ها و رفتار خارج از بانك كارمندان بخصوص در مورد اعتیادات بطور كلى و حى خرج کردنهای غیر عادى و توسعه نامتناسب زندگى آنان نسبت به دارایی و درآمد شان ، نظارت نمایند و چنانچه احیاناً شک و تردید سوء ظنی نسبت به کارمند پیدا كردند محرمانه تا مدتى اعمال او را در همه موارد بخصوص در كار اداریش زیر نظر قرار دهند و به ترتیب با توجه به نظائری که دیده شده قبل از اینكه این چنین كارمندى برای تأمین كسریهاى زندگى خود به انجام اعمال خلاف در بانک متوسل شود نسبت به تغییر كار و حتى طرد او از جمع كارمندان اقدام كنند.

    رؤساى واحدها موظفند گناه و بیگاه شخصاً یا بوسیله افراد مورد اعتماد خود بطور محرمانه و بدون جلب توجه، تعدادى از دفاتر حسابداری شعبه را از قبیل حسابهاى بدهكاران موقتى، بدهكاران داخلى، مانده های مطالبه نشده و بستانكاران متفرقه، قرض الحسنه جارى و پس انداز و انواع سپرده هاى سرمایه گذارى و سود آنها و همچنین درستى مانده ترازهای استخراجی دستی و کامپیوتری و حتى احتساب سود انواع معاملات را مورد كنترل قرار دهند و خلاصه اینكه در سمتى كه دارند با تدبیر و هوشیارى كامل از منافع و مصالح بانك و كارمندانش حراست نمایند.

گماردن كارمندى مورد اطمینان بسمت مسئول مستقیم بایگانى، بخصوص بایگانى راكد شعبه یكى از مسائلى است كه در زمینه مطالب فوق باید مورد توجه رئیس واحد باشد.

ج: یكى دیگر از مسائل خاصى كه باید مورد توجه رئیس شعبه قرار گیرد، موضوع نظافت سالن معاملات، در و پنجره ها و شیشه ها و اثاثه شعبه و بطور كلى حفظ ظاهر ساختان شعبه به بهترین صورت و مطابق با اوضاع فعلى كشور و شئون بانك می باشد كه لازم است در این باره نیز تأكید شود.

 

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

بانک ملی ایران بزرگترین بانک جهان اسلام
مدیر وبلاگ : حسین پهلوان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر شما بهترین بانک در ایران از منظر اعتماد کدام بانک است؟











نویسندگان

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات