بانکداری
هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مسائلی که باید مورد توجه رؤسای شعب قرار گیرد(2)

6- تأمین وسایل حفاظت واحدهاى بانك:

    یكى از وظایف مهم رؤسای شعب حفظ و حراست اوراق و اسناد و اثاثه و ساختمانهاى بانک از خطر آتش سوزى و سایر خطرات مى باشد، اسناد و اوراق بهادار از قبیل بروات و سفته ها و غیره باید حتماً در خزانه یا صندوقهای آهنى نسوز نگهداری شود و از جا دادن این قبیل اوراق در صندوقهایی كه بهیچوجه اطمینان بخش نیستند خوددارى بعمل آید و همچنین كلیدهاى رمز كه در درجه اول اهمیت است باید در جاى بسیار امنى زیر كلید رئیس شعبه قرار گیرد.

     دفاتر بانك را باید همه روزه در آخر وقت اداری در خزانه یا صندوقهاى آهنى گذارده و از قرار دادن آنها روى میز مطلقاً خودداری نمایند.

     شعب فاقد وسایل لازم برای تأمین فوق الذكر مى توانند احتیاجات خود را از مركز و ادارات امور متبوع درخواست نمایند

    بمنظور حفظ نظم و جلوگیری از وقوع پیشامدهاى غیرمترقبه ازقبیل سرقت و دستبرد و... باتوجه به اینكه ازنظر ایمنى حفاظت ازكلیه واحدهاى بانك جزء وظایف نیروهاى انتظامى جمهوری اسلامى ایران است لذا با درخواست ازحوزه انتظامى محل نسبت به تأمین مأمور محافظ اقدام لازم معمول دارند.

   لازم است حمل و نقل وجوه نقد و اوراق بهادار از پستخانه، فرودگاه، راه آهن از واحدهای شهرستانها به مرکز و بالعكس و بطور كلى جابجایى اسکناس و اوراق بهادار در سطح شعب حتماً در معیت مأمور مسلح اعزامى از نیروهاى انتظامى جمهوری اسلامى ایران و یا مامورین اداره انتظامات بانك انجام شود.

    مقتضى است جهت رعایت جوانب احتیاط و حفظ نظم داخلى شعبه به مامورین و كارمندان تحویلخانه و صندوق بطور محرمانه گوشزد شود كه با هوشیارى تمام در ساعات ادارى آمد و رفت اشخاص را به محوطه صندوق زیر نظر گرفته و تحویلداران از گذاردن و چیدن دسته های اسکناس روى گیشه در انظار و دسترس افراد خوددارى نمایند در هنگام تعطیل و در ساعات غیر ادارى مأمورین كشیک به هیچ عنوان درب بانك براى اشخاص باز ننموده و هیچ شخصى را بدون اجازه قبلى مسئولین به محوطه بانك راه ندهند.

    در شعب بزرگ صرف نظر از اینکه رئیس شعبه در ساختمان بانك سكونت داشته یا نداشته باشد و همچنین در شعب كوچك كه رئیس شعبه در محل بانك ساکن نیست با توجه به موقعیت محل و منطقه در صورت لزوم جهت حفظ و حراست از اموال بانك و جلوگیرى از پیش آمدهاى احتمالى غیرمترقبه، كشیك شبانه با تایید اداره امور متبوع توسط یكنفر سرایدار در معیت یکنفر مأمور مسلح كه فوق العاده نها نیز از طرف اداره مرکزی تعیین می شود برقرار گردد.

    بمنظور پیشگیرى از وقوع آتش سوزى و حفاظت انبارها و ساختمانهاى بانک ملى و كارگشایى به بخشنامه شماره 11/17360/978/1 مورخ 12/8/1343 اداره ساختمان توجه كامل شده، ضمناً دستورات زیر را دقیقاً به موقع اجراء بگذارند.

 الف : سقف انبارها بطور كلى باید با تیرآهن و آجر پوشیده باشد و در صورتیکه در شعبه ای انبارهایى با سقف چوبى وجود دارد از مالكین محل بخواهید كه سقف آنها را با تیر آهن وآجر بپوشانند.

ب: جعبه هاى چوبى حاوى محل كنتور و كلیدهای برق بایستى با جعبه های آهنى تعویض گردد و چنانچه فیوزها و كلیدها و سیمهاى برق نیز در مقابل مصرف زیاد نیروی برق مقاومت نداشته باشند باید فورى تعویض نمایند.

ج: چراغهاى انبار باید به سقف چسبیده باشند و روی آنها حباب گذارده شود و اگر سیم ها از رو كشیده شده باشد باید سعى شود که به سیم كشى داخل تبدیل گردد و یا اینكه سیم ها از داخل  لوله هایی كه برای این منظور تهیه شده عبور نمایند.

د: از ریختن گونى و ریسمان و كاغذ و هر نوع شیئى که بسهولت قابلیت اشتعال دارند در كف راهروها و داخل انبارها مطلقاً خودداری نمایند.

هـ: در كلیه نقاطى كه احتمال كوچكترین خطر آتش سوزی در آن مى رود باید تابلوهاى (استعمال دخانیات ممنوع) نصب گردد و نسبت به اجراى این دستور تأكید و مراقبت شود.

و: در صورتیكه محلهای مزبور فاقد نور كافى باشد تابلوهای (استعمال دخانیات ممنوع) باید با چراغ و یا نوار شبرنگ روشن و خوانا باشند.

ز: تابلوها در محلهـایى نصب شود كه جلب توجه كند.

ح: حدود و ممنوعیت استعمال دخانیات بوسیله تابلوهایی از قبیل (از این محل به بعد سیگار كشیدن ممنوع است) تعیین شود.

ط: منابع سوخت نباید در جوار مشعلها و دستگاهـهای شعله دار و همچنین در مجاورت انبارهاى كاغذ و اشیائی كه زود شعله ور مى گردند باشد.

ی: از جمع كردن تخته و چوب و كاغذ اضافى در محوطه ساختمانها باید جلوگیری شود و اینگونه اشیاء فوراً به خارج از ساختمان حمل گردد.

ك: از دیگها و مشعلها و منابع سوخت و کلیه دستگاههای مشابه آنها و لوله کشى هاى سوخت حداقل سالى یکبار باید بازدید دقیق بعمل اید و در صورتیكه نواقصى در آنها مشاهده شود فوری مرتفع گردد.

ل: در راهروها زیر سیگاریها باید محتوى آب و یا شن و نمك باشد و دقت و توجه لازم بشود كه ته سیگارها در راهروها انداخته نشوند.

م: نحوه چیدن فرشها در انبار بانك كارگشایى باید طوری باشد لااقل تا سقف انبار 80 سانتیمتر فاصله داشته باشد.

ن: وسایل آتش نشانى و كپسول های مربوط بقدر كافى و قرار دادن آنها در محلهاى لازم و همچنین آموزش طرز استفاده از آنها به كارمندان و خدمتگزاران و آزمایش هر چند یكبار ماده محتوى كپسول و تعویض مواد فاسد شده از اهم مسایلى است كه باید مورد توجه رؤساى واحدها قرار گیرد. از طرف آقایان بازرسان اعزامى نسبت به اجراى موارد فوق رسیدگـى كامل بعمل خواهد آمد و در صورت مشاهده غفلت و سهل انگاری، مسئولین مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.

 

7- تقسیم صحیح كار و تعدیل آن بین كاركنان:

     چون ایجاد صمیمیت و علاقمندی بین کارکنان در تثبیت امور بانك و حسن جریان كارها اثر بسزائى دارد و نیل به این هدف جز با رعایت اصل بی نظری و نگاهدارى جانب عدالت در تقسیم صحیح كارها بین كارمندان میسر نیست لذا توجه آقایان روسای شعب را به این امر مهم جلب نموده و انتظار دارد حتى الامكان اجرای این اصل مهم و اساسی را در كلیه قسمت هاى تابعه خودشان تعمیم و معمول دارند، ضمناً آقایان بازرسان اعزامى نیز باید به این موضوع توجه كامل داشته و در موقع بازرسى شعب مراتب را رسیدگى و گزارش نمایند.

 

8- اظهار نظر صحیح در مورد افزایش سنواتى كارمندان:

     چون تعیین افزایش سنواتى و پاداش و اضافه كار كارمندان هر قسمت بایستى با در نظر گرفتن اخلاق و رفتار و طرز كار و فعالیت آنها بعمل آید و موضوع تقسیم اضافه كار و پاداش حسن خدمت بسیار مهم است باید كاملاً توجه شود كه فقط كارمندان ذیحق از آنها استفاده نمایند. بنابراین نظر آقایان رؤساى شعب و دیگر قسمتهاى بانك را به این امر مهم جلب و لزوماً تذكر داده مى شود که در این مورد نهایت دقت و بى نظری و بى غرضى را مرعى دارند، بدیهى است در صورتیكه معلوم گردد پاداش حسن خدمت یا اضافه كار به كارمندى داده شده که استحقاق آنرا نداشته است رئیس قسمت و رئیس دایره مربوط مسئول شناخته خواهند شد.

 

9- شرایط درخواست كارمند اضافى:

     رؤساى شعب قبل از بررسى دقیق حجم معاملات و توجه به تقسیم كار بین كارمندان شعبه، حتى المقدور از تقاضاى كارمند اضافى خودداری و چنانچه استخدام كارمند یا خدمتگزار اضافى بنظرشان لازم و ضرورى باشد آمار عملیات شعبه را به اداره امور شعب متبوع گزارش نمایند تا پس از بررسی اجازه استخدام كارمند داده شود.

 

 

 

10- رفع نواقص مشهود آقایان بازرسان اعزامى:

     همانطوریكه استحضار دارند منظور از بازرسى شعب ایجاد نظم در امور شعبه و تطبیق عملیات هر شعبه با دستورات صادره و راهنمایى كارمندان براى حسن انجام وظایف محوله مى باشد و دستوراتی كه ضمن ملاحظات بازرسى داده مى شود باید در اسرع وقت عملى گردد بطوریکه در موقع بازرسى مجدد همان ایرادات در شعبه مشاهده نشود. بنابراین توجه رؤساى شعب را به این موضوع جلب نموده و خاطر نشان می سازد كه ملاحظات هیأتهاى بازرسى باید با مراقبت مستمر متصدیان واحدها به مورد اجراء گذارده شود به قسمى كه نواقص مشهود در هر بازرسى در ملاحظات بازرسیهای بعدی وجود نداشته باشد، بدیهى است در صورت وجود نواقص قبلى این امر عدم توجه و سهل انگاری تلقى شده و رئیس شعبه مسئول خواهد بود.

 

11- مطالعه در حوزه ماموریت در زمینه تاسیس واحدهاى جدید:

    با توجه به توسعه فعالیت های اقتصادى كشور و احتیاج روز افزون اهالى به واحدهای بانكى و بمنظور توسعه شبكه بانكى، مسئولین شعب موظفند در حوزه ماموریت خود در نقاطى كه از هر جهت براى تاسیس واحد جدید مناسب باشد، محلهایی را انتخاب و پیشنهاد نمایند.

    برای اجرای این منظور یا باید قطعه زمین هایى در حدود دویست مترمربع در محلهاى مناسب در نظر گرفت و برای خریدارى آنها پیشنهاد نمود و توجه داشت كه من غیر مستقیم با مالكین مذاكره شود تا احتمالاً قیمتها را بى تناسب بالا نبرند و یا اینكه محلهایى را درنظر گرفت كه بتوان با پرداخت تسهیلات به صاحبان آنها قرار گذاشت طبق احتیاج بانك در ظرف مدت معینى ساختمان نمایند و در مقابل دریافت مال الاجاره ماهیانه به بانك اجاره دهند، اگر احتمالاً بعضى ساختمانهاى آماده موجود باشد با در نظر گرفتن اوضاع و احوال محل ممكن است با تعیین مبلغ سرقفلى و میزان مال الاجاره مورد مطالبه مالك، مراتب به مرکز اداره امور گزارش شود تا تصمیم اتخاذ گردد.

 

12- امور حقوقى:

   چنانچه آقایان رؤساى شعب در امور حقوقى از قبیل كسب تكلیف نسبت به انجام یا عدم انجام اجرائیه هاى صادره از طرف دادسرا و ادارات دارایى و ثبت اسناد و شهردارى و همچنین در مورد مانده حساب مشتریان متوفى و بروز اختلاف بین ورثه و سایر امور حقوقى به اشكالاتى برخورد نمودند بدواً در محل با یكى دو نفر از اشخاص ذیصلاحیت از قبیل رؤساى دادگسترى و ثبت اسناد و قضات و یا وكلاى دادگستری مشورت نموده اقدام لازم بنماید و در صورتیكه موضوع قابل توجه و حائز اهمیت باشد به سرپرستی مراجعه و عنداللزوم به سرپرستى یا اداره حقوقى و دعاوی بانك ارجاع و نظر اداره مزبور را استعلام نمایند تا از هرگونه کندی جریان كار و عدم رضایت ارباب رجوع و زیان احتمالى جلوگیری بعمل آید چون پیگیرى وصول مطالبات بانك تحت نظر اداره پیگیری و وصول مطالبات قرار دارد لذا شعب موظفند ضمن ارسال صورت ریز مطالبات معوق و اقساط سررسید گذشته تسهیلات در مقاطع تعیین شده به اداره نامبرده در جهت تسریع در وصول مطالبات بانك دركلیه موارد از اداره مذكور كسب دستور و استعانت لازم بعمل آورند.

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

بانک ملی ایران بزرگترین بانک جهان اسلام
مدیر وبلاگ : حسین پهلوان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر شما بهترین بانک در ایران از منظر اعتماد کدام بانک است؟











نویسندگان

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic