بانکداری
هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مسائلی که باید مورد توجه رؤسای شعب قرار گیرد(1)

     سهولت دستیابى همكاران، خصوصاً مسئولین واحدها به دستورالعملهاى اجرایی، بمنظور حل مشكلات روزمره واحد تحت نظارت خود بدون نظر خواهى از ادارات مرکزی، بانك را برآن داشت تا رهنمودهایی تحت عنوان "بخشنامه هاى سرى ب " گردآوری و در دسترس قرار دهد. انتظار اداره مرکزی نیزبر این است كه در مواقع ضرورى با مراجعه به این مجموعه ها نسبت به رفع مشكلات خود اقدام و در صورت لزوم با اداره مربوطه تماس حاصل نمایند.

      ازآنجا كه وظایف محوله به رؤساى واحدها از اهمیت خاصى برخوردار میباشد، بر آن شدیم كه مجموعه جداگانه اى جهت بهره جویی مسئولین واحدها تدوین تا با اشراف كامل به امور، در حوزه عملیاتى خود انجام وظیفه نمایند. امید است با مطالعه دقیق این راهنما نسبت به پیشبرد اهداف بانك اهتمام ورزیده، در مواردى كه این مجموعه رهگشا نمیباشد، موضوع را با اداره بازرسی کل (ناظر بر اجرای این بخشنامه) در میان نهاده و كسب تكلیف فرمایند.

مسائلى كه باید موود توجه آقایان روسای شعب قرار گیرد.

1- راهنمایی و آموزش كارمندان:

     آقایان روسای شعب همواره باید امر هدایت و ارشاد كارمندان را سرلوحه كار خود قرار داده، برای آنان در جمیع شئون مشاوری صدیق و دلسوز باشند و با حسن سیاست و رعایت اصل بی نظری از تفرقه و اختلاف بین همكاران جلوگیرى نموده، مشكلات را تجزیه و تحلیل كرده، در حل و فصل مسائل مربوط به كاركنان و مشتریان شخصاً مداخله نموده، حتی المقدور در محل كار خود آنها را مرتفع سازند و با ایجاد محیط مناسب جهت پیشرفت كار، كاركنان را با دلگرمى و روحیه قوى تری در ادامه خدمت تشویق و ترغیب نمایند.

     چون در اغلب شعب مخصوصا شعب بزرگ مشاهده شده است كه كارمندان سالها در یک رشته معین بكار اشتغال دارند و به علت یکنواخت بودن كار استعداد آنها پرورش نمى یابد و موجبات ركود فكرى كارمندان را فراهم می آورد بنابراین رؤسای شعب باید سعى نمایند حتى الامكان كارمندان را به كارهای مختلف بگمارند تا با كسب اطلاعات گوناگون در آتیه بتوان از تجارب آنان در كلیه امور بانك استفاده نمود.

2- تحصیل سود و جذب سپرده ها:

     یكى از عوامل مؤثر در بدست آوردن سود و جبران زیان، بالا بردن تعداد حسابهاى سپرده         قرض الحسنه پس انداز، جارى و تحصیل انواع سپرده سرمایه گذارى است و این منظور وقتى تحقق پیدا می كند كه موجباتى فراهم شود تا مشترى به بانك جلب گردد و مشتری جذب نمى شود مگر اینكه كاركنان شعب همواره با مشتریان حسن سلوك داشته و با رفتارى شایسته و ارائه خدمات مطلوب در تامین نظر مشترى اهتمام لازم مبذول دارند.

     آقایان رؤسای شعب باید براى جذب مشترى با ایجاد سازمان منظم و تقسیم كار و مسئولیت هر یک از کارکنان شخصاً نظارت دائم بر امور مشتریان و كاركنان شعبه داشته باشند و با اتخاذ تدابیر و ابتكارات لازم بخصوص تسریع در انجام كار موجبات جلب و رضایت مشترى را فراهم سازند، در این صورت مانده سپرده های شعبه روز بروز رو به افزایش گذارده و نتیجتاً شعبه مى تواند از محل سپرده های حاصله با اعطاى تسهیلات بیشترى به مشتریان مبادرت نموده، سود بیشترى كسب نمایند.

3-كوشش و جدیت براى وصول مطالبات بانك:

     از وظایف عمده رؤساى شعب كوشش و جدیت در وصول مطالبات بانك مى باشد آقایان رؤسای شعب بهیچوجه نباید تصور نمایند كه فقط مسئولیت آنان محدود به معاملات جارى میگردد بلكه باید با حسن تدبیر و كیاست خاص نسبت به وصول مطالبات اقدام نمایند.

4- حفاظت موجودى خزانه و صندوق:

    بطور كلی مسئولیت حفظ دارایی هاى بانك با رؤساى شعب و در غیاب آنان با معاونین شعب میباشد، بنابراین مسئولین واحدها موظفند حداقل ماهى یكبار كارهاى دوایر تابعه و مخصوصاً  موجودیهاى صندوق و خزانه را رسیدگى و كنترل نمایند تا از درستى عمل متصدیان اطمینان كامل حاصل نمایند و این موضوع باید در پیوست شماره  3 (نمونه 215) صورت مجلس موجودی نقدى و بروات و سایر اوراق و اشیاء بهادار كه هر ماه ضمن موازنه هاى ماهیانه به اداره بازرسى كل/ اداره امور متبوع ارسال می شود قید گردد و رئیس شعبه و در شعبه هاى بزرگ معاون شعبه با خط خود بالای محل امضاى رئیس شعبه قید نماید موجودى صندوق و خزانه از طرف وى بدقت كنترل شده و درستى موجودیها مورد تائید مى باشد.

5- حفاظت و تحویل و تحول كلیدهاى صندوق باجه عصر:

     نظر به اینكه برخى از شعب وجوه مورد نیاز باجه هاى عصر، همچنین موجودى آخر وقت باجه عصر خود را در صندوق جداگانه اى غیر از خزانه نگهدارى مى نمایند و کلیدهای اول و دوم این صندوق به كارمندان و تحویلداران مختلف و متعددى واگذار مى گردد و احتمال دارد پس از انتقال وجوه باجه عصر به خزانه، كلیدهای آن بدون استفاده در روی صندوق مزبور باقى بماند و این وضع گذشته ازآنكه باعث لوث شدن مسئولیت در مورد نگهدارى و حفاظت كلیدها مى شود موجب اشكالات و خسارات دیگرى نیز مى گردد، لذا لازم است ضمن توجه به مفاد بخشنامه شماره  6 (ب) دستورات زیر را نیز دقیقا رعایت فرمایند:

الف: در شعب ممتاز و درجه یك كه براى انجام کارهای مربوط به باجه عصر از چند نفر تحویلدار استفاده مى نمایند کلید اولى صندوق باجه عصرمنحصراً دراختیار معاونین شعب و یا رئیس صندوق شعبه و كلید دوم فقط در اختیار سرتحویلدار شعبه قرار داده شود.

ب: در شعب درجه 2 و درجه 3 كلید اول صندوق باجه عصر در اختیار رئیس یا معاون شعبه كه به تناوب عهده دار سرپرستى امور موبوط به باجه عصر خواهند بود و كلید دوم در اختیار سرتحویلدار یا تحویلدار باجه عصر قرار داده شود. تحویل و تحول كلید دوم كه احتمالاً هر روز در اختیار یكى از تحویلداران خواهد بود در دفتر مخصوصى كه براى این منظور تهیه و اختصاص خواهند داد ثبت و به تایید رئیس یا معاون شعبه برسد و پس از قرار دادن وجوه مورد احتیاج باجه عصر در صندوق مزبور، صندوق را با حضور رئیس شعبه لاك و مهر نمایند و تحویل متصدیان باجه عصر نمایند.

ج: باید مراقبت شود كه تحت هیچ شرایطی دارندگان كلیدهاى اول و دوم كلیدهای خود را با یكدیگر معاوضه ننمایند و بهیچ وجه هر دو كلید صندوق در اختیار یک كارمند قرار نگیرد ولو اینکه صندوق خالی بوده و موجودى نداشته باشد.

د:وجوهى كه براى صندوق باجه عصردرنظرگرفته میشودروى صورت وضعیت موجودیهاصورت بردارى و پس از كنترل رئیس یا معاون شعبه و پاراف کنترل كننده به امضاء تحویلدار مسئول نیز برسد.

هـ: اشتغال كارمندان در غیر ساعات اداری باید با اطلاع و اجازه رئیس یا معاون شعبه باشد و بهتر است ساعت ورود و خروج این قبیل كارمندان در دفتری ثبت شود.

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

بانک ملی ایران بزرگترین بانک جهان اسلام
مدیر وبلاگ : حسین پهلوان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر شما بهترین بانک در ایران از منظر اعتماد کدام بانک است؟











نویسندگان

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic